Sunday, November 22, 2009

Khasiat Tomato


Tomato ialah sejenis buah-buahan, bukannya sayur-sayuran. Warna merah tomato menunjukkan kehadiran lycopene iaitu bahan antioksida yang boleh membantu melawan pembentukan sel-sel kanser, juga lain-lain penyakit dan komplikasi kesihatan seperti penyakit jantung. Kandungan lycopene yang tinggi dalam tomato boleh menyingkirkan radikal-radikal bebas di dalam badan.

Lycopene tidak dihasilkan secara semulajadi di dalam badan manusia, jadi ia perlu diambil melalui pemakanan. Walaupun buah-buahan dan sayur-sayuran lain juga mengandungi lycopene ,tetapi ianya tidak setinggi seperti yang terdapat dalam tomato.

Untuk mendapatkan khasiat penuh lycopene, kita memerlukan sekurang-kurangnya 540 mililiter produk cecair tomato. Ini bermakna segelas jus tomato mempunyai potensi untuk memberi kesihatan yang baik kepada individu. Tomato boleh diambil dalam bentuk jus, sebagai salad atau ulam, juga boleh dimakan seperti buah-buahan yang lain. Jangan biarkan tomato dijadikan hanya sebagai hiasan di dalam hidangan anda !!

No comments:

Post a Comment