Thursday, November 5, 2009

Kepentingan Warna Sayur-sayuran dan Buah-buahan



Buah-buahan dan sayur-sayuran biasanya merupakan pilihan terakhir dalam setiap hidangan, terutamanya bagi kanak-kanak. Buah-buahan dan sayur-sayuran merupakan sumber vitamin , garam-mineral serta pelawas yang penting dalam mengekalkan taraf kesihatan yang baik.

Selain dari segi kuantiti pengambilannya, warna buah-buahan dan sayur-sayuran dalam setiap hidangan juga patut diberi perhatian. Buah-buahan dan sayur-sayuran dengan warna yang berbeza, mempunyai kombinasi nutrien dan bahan fitokimia dengan manafaat kesihatan yang berlainan. Semakin banyak warna yang ada dalam setiap hidangan, semakin banyak ciri-ciri pemakanan yang baik untuk kesihatan.

Contoh buah-buahan dan sayur-sayuran bagi setiap kumpulan warna :
  • Merah - Tomato , tembikai , jambu merah , ceri , strawberi
  • Oren / Kuning - lobak merah , mangga , oren , betik , nenas , labu , ubi keledek , jagung , limau
  • Hijau - Sawi , kangkung , mentimun , bayam , kubis , kacang pea hijau , brokoli , jambu guava
  • Biru / Ungu - terung , anggur , kurma , kismis , prun , blueberi
  • Putih - bawang putih , bawang besar , asparagus , cendawan
Panduan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam pemakanan harian :
  • Makan satu buah atau sayur bagi setiap kumpulan warna setiap hari
  • Makan 7 atau lebih hidangan sayur-sayuran atau buah-buahan setiap hari
  • Makan berbagai jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang berbeza

No comments:

Post a Comment