Sunday, November 22, 2009

Khasiat Betik

Betik kaya dengan vitamin A, vitamin B seperti thiamin, riboflavin dan niacin , vitamin C dan vitamin E. Betik juga mengandungi mineral seperti kalsium, besi, fosforus dan potasium. Vitamin A, C dan E serta folate yang dijumpai dalam betik didapati boleh bergabung dengan sel-sel kanser di dalam kolon ( usus besar ) dan menyingkirnya bersama sisa-sisa buangan.

Vitamin A, C dan E dengan ciri-ciri antioksidanya berguna untuk mencegah penyakit jantung, kencing manis dan arterosklerosis. Vitamin-vitamin ini juga boleh mengurangkan kolesterol kerana ianya mencegah pengoksidaan. Pengoksidaan kolesterol akan mengubahnya dan menyebabkannya boleh melekat pada dinding salur darah ( menyempitkan salur darah dan seterusnya mengakibatkan arterosklerosis dan sakit jantung ). Betik juga kaya dengan serat ( fibre ) yang dapat mengurangkan kolesterol.

Betik mengandungi enzim pencernaan iaitu papain , sama seperti bromelain yang terdapat dalam nenas. Kedua-duanya baik untuk pencernaan dan mengurangkan keradangan ( inflammation ) , sesuai untuk kecederaan yang berkaitan dengan sukan dan arthritis. Papain dan chymopapain ( komponen lain dalam betik ) juga berguna untuk merawat kesan terbakar .

Enzim papain menyerupai enzim pepsin yang terdapat di dalam perut. Betik dicerna dengan senang dan serat yang terdapat di dalamnya dapat merawat sembelit.

No comments:

Post a Comment